Zimní tretry – potřebujete je?

Nedokážete se vzdát kola ani v zimě, v sychravém počasí a při teplotách kolem nuly i pod ní? Každý rozhodně někdy poznal, co při těchto vyjížďkách nejvíc trpí – jsou to koncové části našich končetin. A právě z takového prochladnutí prstů a chodidel pak máme nejčastěji rýmičky a další život otravující a hlavně jízdu znemožňující zdravotní záležitosti. Dobře dělají někteří výrobci, snažící se dopřát bikové komunitě pořádnou výzbroj zateplených věcí. Dneska se mrkneme na jednu takovou parádu, se kterou je hned mnohem snazší, udělat si parádní vyjížďku zasněženou krajinou. A hlavně rozebereme, zda má opravdu tato investice význam a pro koho je hlavně určena, kdo využije dobře zimní tretry.

Než se dostaneme k samotným zimním tretrám, musíme zde uvést ještě jednu možnost výhry nad zimou. Myslíme tím nepromokavé, zateplené návleky. Poměrně hojně navyklý způsob zateplení obyčejné letní tretry. Na noze tak máme stále stejnou, ozkoušenou botu. Nevýhody zde však nějaké jsou a vedou opět k porozhlédnutí po druhých, zateplených papučkách. Tak třeba větší zapařování nohou, protože v návlecích přestává fungovat klasická ventilace a prodyšnost letní botky, dále životnost, návleky často nevydrží více sezón, hlavně podrážka je na některých levnějších brzy na hadry a také se pod návleky rád dostává různý štěrk a jiné nečistoty. Takže se nyní konečně přesouváme k samotným zimním tretrám, protože dle našich propočtů a výpočtů, se vlastně ta prvotní, poměrně velká investice vyplatí a časem se vrátí. Takže co nám výrobci nabízejí a které „zimáky“ jsou pro naše podmínky nejlepší? Najdou se nevýhody i u zimních bot? A co na to všechno Vánoce?

            

Začněme vlastnostmi. Zimní tretry mají o poznání robustnější konstrukci, některé mohou připomínat skoro nějaké pohorky, někdo se může obávat horšího přenosu síly do pedálu a také citu. Daň za vyztužení, zateplení, vyšší podrážku a celkově mohutnější obal nohy zde samozřejmě malá je. Přenos síly je nepatrně menší, než u letních verzí, přesto není nijak limitující, nutno dodat, že ještě záleží na daném typu a výrobci. Pro většinu uživatel je přínosem hlavně pohodlí a komfort při chladných dnech, o nějaké velké závodní ambice snad v zimě nejde, u drtivé většiny, proto se s lehce menším přenosem síly dá žít bez jediného povzdechu. Dokonce si troufáme říct, že to hromadu cyklistů ani nijak zásadně nepozná. Další výhodou koupě zimních treter je to, že svůj letní, sezonní model jaksi šetříte a oboje boty tak vydrží o mnoho let déle, než při celoročním mučení jedněch škorní.

Jedinou otázkou, která tak zůstává, je to, jaké si vzít ponožky. Doporučuje se kvůli těmto dilematům a také kvůli správnému prokrvení chodidla bota větší o minimálně půl čísla, maximálně o číslo. A kdyby náhodou i v zimních tretrách byla zima při cestě promrzlou krajinou, návleky se dají použít i zde. Konstrukce bot je velmi podobná, použité materiály se často moc neliší. Horní část se skládá z nepromokavé kůže, nebo její umělé náhražky, kombinováno s neoprenem a gumou, o své se stará často také membrána Gore-tex. Vnitřek je polstrovaný měkkými materiály, zateplenými, pohodlnými, podobně jako u klasických zimních turistických bot. Není v tomto ohledu co vymýšlet, takže všechno především pro nepromokavost a větru odolnost. Podrážky jsou také často podobné, někdy je použito nylonu s karbonem, hlavně u dražších a vychytanějších modelů, klasikou bývá samotný a naprosto dostačující nylon. S utahováním treter je to dle systémů jednotlivých výrobců, někde je použito tkaniček, někde jsou různé plastové jezdce, utahovací kolečka a suché zipy, navíc občas ještě v kombinaci se zipem, pro dokonalé „uzamknutí“ boty před nepříznivými vlivy. Jelikož je přes zimní dny dříve tma, je na většině bot užito také reflexních prvků, což je jen dobře.

           

Tedy shrňme si, jak to všechno reálně vidíme. Pro naše podmínky se rozhodně investice do zimních treter vyplatí, pokud po většinu zimy je v plánu kolo sedlat. I při koupi „zimáků“ je však dobré mít v záloze alespoň jedny návleky, nemusí to být kvůli ještě většímu zateplení, ale třeba kvůli lepšímu chytání nečistot. Přesto i pro ještě lepší zateplení mohou stále posloužit. I zimní tretry nejsou všemocné, myslete na to hlavně, pokud se hůře prokrvujete a bojujete s nižším tlakem a častými chladnými chodidly. Většina zimních treter lze vozit bez problémů a s komfortem již kolem 10°C, do jaké hranice teplot pod nulou záleží již na zpracování a na zateplení. Podle toho by se měl hlavně výběr odvíjet. Takže, už víte, co bude letos pod stromečkem?     

Pokud nechcete přijít o žádný skvělý článek od nás, vložte svůj email

Martin Kuška19.11.2015
Sdílejte blog s přáteli!

Nahoru
Témata: Silniční MTB Návod

© Bikero.cz 2019