Servis tip / Když se gripy protáčejí

Správný a hlavně bezpečný úchop řídítek je to nejpodstatnější pro dobré ovládání kola, ať už máme na mysli jízdu po silnici nebo v terénu, kde to platí dvojnásob. Protáčející se gripy tak mohou pěkně znepříjemnit vyjížďku.

Tento nešvar nás může potkat při několika situacích, buď již při špatném prvotním navléknutí gripu (ano, teď nebavíme o lock-on gripech) nebo při pádu a jízdě ve vlhkých podmínkách. Další kapitolou je únava materiálu na starších gripech, kde se musí jejich pevné ukotvení řešit podstatně radikálnější cestou.

Vezměme to hned od začátku, od koupě nových gripů, kdy se chystáme na prvotní nasazení na řídítka. Tady platí trochu zvláštní pravidlo a to je: „kdo maže, ten nejede“. Ano, my totiž potřebujeme pořádně odmastit povrch! Vyhledejme nejlépe technický benzín, trochu ho kápněme do gripů, na řídítka, na hadřík a následně všechny plochy řádně odmastíme. Výborné je vzít na pomoc úzký šroubovák, nebo delší imbus klíč a lehce pomoci hadříku s prací uvnitř gripu, kvůli dokonalému vysušení a odmaštění povrchu. Technický benzín má navíc tu vlastnost, že gumový povrch gripů nepatrně naleptá, díky tomu se ještě lépe spojí s plochou řídítek. Plochy máme suché a připravené, je čas na kompletaci. Někdo radí pomoci si s navléknutím mýdlovou vodou, je to však risk, naše pečlivě odmaštěné plochy pravděpodobně opět zamastíme, a jakmile pojedeme někdy v dešti, nebo na něm kolo zůstane, nastává problém. Protáčení je tu zase s námi! Použijme raději opět technický benzín. Lehce s ním potírejme řídítka těsně před gripy a snažme se je otáčivým pohybem nasazovat.

Jestli se něco nepovedlo, nebo potřebujeme gripy prostě sejmout z řídítek – nyní se mýdlová voda hodí bez debat. Slabým šroubovákem se dostat pod grip, nalít mýdlovku a zaručeně jde po chvíli točení gumový grip dolů…

Pokud výše uvedený návod protáčení nezamezil, vypadá to na nutnost použití ostřejších kalibrů. Jedním z nich je třeba lepicí pasta přímo od věhlasného výrobce řídítek a dalších komponentů Renthal. Domácí kutilové však mohou zkusit Chemopren, nebo jiné lepidlo na pryž. Po tomto zásahu by již gripy měly bez obav držet. Ještě malý tip před nanesením lepidla na pryž – lehce zdrsnit povrch řídítek, buď párkrát přejet hrubým smirkem, nebo udělat rýhy rýsovací jehlou. Počítejme však s mnohem horší demontáží po nanesení lepidla. Často se pak musí gripy nahřívat fénem, aby vůbec povolily. Při použití ještě tvrdších kalibrů, jako vteřinové lepidlo ani nemluvě. To už raději investujme do nových gripů (třeba lock-on), než potom hodiny sundávat zbytky těch starých!

Pokud nechcete přijít o žádný skvělý článek od nás, vložte svůj email

Martin Kuška23.07.2015
Sdílejte blog s přáteli!

Nahoru
Témata: Návod

© Bikero.cz 2019