Jak na posezónní servis a uskladnění kola

winterbike7

Pokud patříte mezi tu část cyklistů, kteří s příchodem žlutého listí pověsí kolo na hřebík, přinášíme pár tipů na opečování, než kolu před zimou definitivně zamáváte. Však ono se vám na jaře odmění, když projde dobrým podzimním servisem a vhodným uskladněním.

Servis

Kdo maže, ten na jaře dobře vyjede, dalo by se na začátek říct. Jen si to představte, kolik prachu z polních cest, kolik vody z brodů a kolik těch otočení klikami zapůsobí na všechny mechanické části, ložiska, pouzdra, bovdeny. No a na všechnu tu vazelínu a oleje! V takovém plně odjetém stavu kolo uložit do garáže, koledujete si, že vám do jara všechno pěkně zatuhne a pomstí se.

Promazání a konzervaci důležitých částí tak hodnotíme jako vůbec nejdůležitější věc před zazimováním kola!

Co pro to udělat?

- prostříkat olejem všechny bovdeny a lanka

- máznout stíráky (gufera) na vidlici a tlumiči

- vyčistit všechna ložiska a promazat řádně vazelínou (hlavové složení, střed, náboje, případně ložiska z odpružené zadní vidlice)

Nejpracnější je rozhodně dostat se k ložiskům a vyjmout je. Pozor – většina je nalisována! To doporučujeme přenechat odbornému servisu. Pokud si na to ale troufnete, vyrážejte a lisujte ložiska vždy maximálně rovně, pokud nemáte lisy, stahováky a odborné nářadí k tomu určené.

Další servisní úkony

- pokud máte vzduchové odpružení, upusťte tlak

- upusťte také tlak v duších, pokud kolo stojí, občas mu s koly pootočte

- zkontrolujte, zda máte sedlovou trubku namazanou vazelínou (kromě karbonové – ta se nemaže!)

- nakonzervujte řetěz a kazetu olejem

…a tip na závěr – navlečte něco přes gripy, pokud bude kolo v různých podmínkách, kde se také dost práší (některé směsi gumy na gripech se totiž stanou ošklivě lepivé, ztratí svoje vlastnosti)

Uskladnění

Ač to dělá většina – není ideální nechat kolo celou zimu stát na zemi, jak už je zřejmé ze servisních tipů. Nejlepší jsou háky, na které bike zavěsíte. Zároveň tím ušetříte dost místa!

Pokud je zimní garáží balkon, není váš miláček zrovna nadšený. Změny teplot kondenzují vodu v rámu, jindy chytí různé díly slušnou patinu, když na nich visí kapky. To už je snad lepší kolo rozložit a dát někam do komory.
Vůbec nejlepší je prostě místo, kde je konstantní teplota a minimální vlhkost. A když si tyhle jednoduché tipy ohlídáte, na jaře vyjedete jako páni (dámy dovolí přirovnání :-)).

 

Pokud nechcete přijít o žádný skvělý článek od nás, vložte svůj email

Martin Kuška20.10.2017
Sdílejte blog s přáteli!

Nahoru
Témata: Návod

© Bikero.cz 2018