Chystáme se zazimovat kolo

Jak praví nadpis, posezónní servis, údržba a uskladnění kola čeká mnoho bikerů, především těch rekreačních, ale i dalších, kteří třeba vymění svoji sezónní voňavku za odolného zimáka pro udržení formy. Následující tipy z článku však mohou využít i bikeři, kteří řádí na jednom kole celý rok, bez ohledu na roční období. Takové kolo, namáhané pomalu bez přestávky si zaslouží servis před zimou bez debat, mění se totiž podmínky, je více bláta, mráz, voda a také posyp solí.

Předem chválíme všechny, kteří si na tohle všechno dávají pozor a dbají o své kolo, případně ho nechávají pravidelně dávat do servisu, když chybí větší zručnost, nebo jen to potřebné nářadí. Přesto, ať namítáte, jak chcete, skutečnost je taková, že hromada cyklistů má kolo bohužel jen jako obyčejný spotřebák, který s příchodem podzimu a chladných větříků letí bez větších dilemat do sklepa, do garáže, nebo na balkon. Známe, známe…  

Takhle kolo se vším tím prachem a nánosem různých nečistot opřít do zmiňovaných míst se moc nevyplácí. Nedivte se po tomto přístupu, že i lepší bike funkčně odchází po pár letech s ošizenou údržbou. Pokud je bike opravdu dost namáhaný a ježděný i v horších podmínkách, je rozhodně dobré, zkontrolovat všechny vazelíny, zda jsou stále na svém místě, zda už nejsou dávno vyplavené. S tím můžeme lehce počítat, pokud byla častým pomocníkem vapka. Sice čistí svým proudem pěkně, mazivo však umí vypláchnout a místo něj zarazit různé kamínky a nečistoty do skulinek, kam se obvykle nepodívají.  Takže dolů s klikami, mrknout na středové složení, poté na náby, ložiska znovu promazat, ti opravdu pečliví mohou rozebrat i pedály, pokud prachovky vypadají už lehce opotřebovaně. Velká pozornost by měla být mířena také na hlavové složení, právě do něj se všechen marast od předního rotujícího kola dostává nejraději. Pokud je rám odpružený, dolů by měla putovat zadní stavba a pohled by se měl zaměřit na všechny čepy, ložiska a pouzdra. Takže, čistíme a mažeme všechno tímto způsobem na podzim, na jaře už může být poměrně pozdě a přirezlá, následně přidřená ložiska už moc parády nepředvedou.

Nyní se vrhněme na brzdy. Pokud nejsou hydraulické, měla by se údržba vždy týkat lanek a bovdenů. Pokud je v bovdenech někde vlhkost, tutově do jara zarostou rzí a následný chod nebude rozhodně ten, který požadujeme. Hlavně jestli jsou někde lanka načatá, bovdeny nalomené, pryč s tím! Ušetříme spousty starostí a na jaře vyjedeme rychleji. Silikonový olej nejlépe pomůže přečkat zimu brzdové soustavě.

Řazení a pohon, ten samý případ, kontrola bovdenů, promazat, vyčistit řetěz nejlépe speciální pračkou na řetěz a je hotovo během chvíle. Pokud jde o samotný rám kola, mrkněte pořádně, kde a hlavně jestli vůbec má dobré odtokové díry. Nejlepší je na pár dní vyndat sedlovku, mít kolo v suchu a nechat rám pořádně vyschnout. Když se vrací sedlovka, pamatujte, nikdy suchou do suchého rámu, opět přichází k ruce mazivo! A odpružení? Vidlici a tlumič je naprosto nejlepší nechat přes zimu vyservisovat, hlavně, pokud dostávají přes rok nášup. Výměna oleje, případně nová futra, tohle by se nemělo opomíjet. A pokud je všechno v pořádku, alespoň před uskladněním prostříknout stíráky a kluzáky teflonovým olejem. Ocení to…

Dostáváme se pomalu, ale jistě k uskladnění biku. Upustíme ještě lehce kola, nastříkáme regeneračním, oživovacím sprejem na gumu. Pokud to jde, následně kolo někam zavěsíme, není moc dobré pro pláště, nechat je stát věčnost upuštěné pod vahou kola, i když máte drahý ultralight. Ještě ke stání – snad nejhorší je nechat kolo stát někde na balkoně. To mu po pár letech rovnou dejte sbohem, tedy, jestli ho dřív někdo neukradne. Ideální je suché místo s neměnnou teplotou. Chodba, vytopená garáž, nebo přímo pokoj a šup na háky… 

Tak, a teď už jen pomalu hledat a oprašovat lyže a zase začít vyhlížet jaro…

Pokud nechcete přijít o žádný skvělý článek od nás, vložte svůj email

Martin Kuška27.10.2015
Sdílejte blog s přáteli!

Nahoru
Témata: Silniční MTB Návod

© Bikero.cz 2019