Cannondale Slate – tak trochu vlastní kategorie

test day - bikes web (33 of 38)

Jestli nějaké kolo není konzervativní, tak rozhodně Cannondale Slate. Vlastně porušuje hned několik zažitých pravidel a jde si kompletně svojí vlastní cestou. Někoho by mohlo napadnout, že to je skládačka někoho, kdo prostě nemá rozum a chce být nepřehlédnutelný. Ujedete ale pár kilometrů a zjistíte, že tohle kolo rozum dává, a v našich podmínkách hodně!

Gravel bike, Enduroad, Newschool cyklokros…pojmenujte si tuhle kategorii kol, jak chcete. Někdo je v ní střídmější, využívá pouze pružných vzpěr stavby (GT Grade), někdo je mnohem více radikální. Zástupce radikálů tu právě máme, je to Cannondale Slate s leftynou o 30mm zdvihu. Tím však výčet „divností“ a netypických věcí nekončí. Slate nemá klasická kola 700c, ale bikové 27,5 (650b). Dalším atypem jsou tedy i pláště, které přímo pro Cannondale dělá Panaracer. I posed je o dost uvolněnější, komfortní, poměrně jiný, nezvyklý, pokud jste zvyklí na klasickou silnici, či cyklokrosku.

Pokud si myslíte, že všechny výhody rychlosti na klasické silničce jsou ta tam, musíme vás vyvést z omylu. Tohle kolo jede skoro srovnatelně! Pokud to nebudete upřeně sledovat a budete jen užívat jízdu, ani na rozdíl nepřijdete. Za pedálem jde prostě ochotně, víc než jsme čekali. To mluvíme zatím o asfaltu, který nemá být doménou Slatu. Jakmile se sjede mimo silnici, začnou se teprve dít věci. První věcí je, že na vás všichni koukají, zda jste normální brát „silniční“ kolo mimo pevnou cestu. Naladit 30mm zdvihu na Lefty moc nelze, průběh skoro nepoznáte. Hlavně, že filtruje co má. Rychlost na polních cestách je rázem neskutečná. Kolo samozřejmě není tak komfortní jako MTB hardtail, všechna čest však za to, co zvládne. Neměli jsme tolik času, prohnat ho různým terénem, nebo dokonce na blátě a kluzku, na suchu je ale pořádnou raketou. Pokud máte kolem svého domova hodně polních cest, rozbité asfaltky a štěrkové lesňačky, tam bude Slate jako ryba ve vodě.  

Vidlici zadní stavby konstruktéři zrovna moc nerozšiřovali. Použité pláště dělané přímo pro Cannondale obsáhne však bez problémů. Jemný vzorek má rozhodně své limity, předpokládáme nejistotu hlavně na mokré hlíně a trávě. Pokud je však cesta suchá, nebo trochu vlhká, jede tohle kolo skoro stejně jako pravověrná silnička.

Nezvyklý pohled. Brzy si ho ale zamilujete. Širší, lehce vykloněná řídítka jsou podobná cyklokrosovým, přidají na stabilitě. Ladit průběh tří centimetrů zdvihu na Lefty nemá moc cenu. Prostě ji nechte, ať filtruje, takový malý rozsah zdvihu zázraky udělat nemůže....na ladění sagu fakt zapomeňte...

Zadní stavba krut nezná, všechna síla jde poctivě do rotace kola. K usměrnění zde máme kotoučové brzdy Shimano, které odvádějí svoji práci poctivě. 

A posed? Hodně na pohodu! Ujet tunu kilometrů nebude problém, sedlo Fabric je skvělé, spolu s dobrou geometrií a celkem širokými řídítky máte jistotu, že vás svým nezvyklým střihem tento gravel bike nezačne otravovat. Myslíme, že čím více najeto, tím větší návyk. A to je hlavní pochvala!

foto: Josef Šulc

Pokud nechcete přijít o žádný skvělý článek od nás, vložte svůj email

Martin Kuška24.05.2016
Sdílejte blog s přáteli!

Nahoru
Témata: Silniční

© Bikero.cz 2019