Budiž světlo! Aneb o LED světlech na kolo…

Při výběru osvětlení na kolo, ať už jde o bezpečnostní blikačky nebo výkonná světla, máme větší svobodu než kdy předtím. Výrobci se předhánějí ve svítivosti, v praktičnosti uchycení, ve výdrži baterií a do toho všeho se tlačí levná světla z Číny, která však slibují také velkou svítivost za nižší ceny. Tak komu dát zelenou? Nejdříve si musíme ujasnit, co od světla čekáme. Máme tu kategorii klasických blikaček s různými režimy, vhodnými hlavně na provoz městem a potom světla, která dokáží osvítit cestu tak dobře, že lze v pohodě jezdit i lesní traily ve tmě. Hlavně tato kategorie je opravdu zajímavá a myslíme, že je nyní vhodný čas se jí trochu věnovat, protože dny se opět začínají trochu krátit a pořád nám přijde, že moc jezdců tuhle možnost noční jízdy nevyužívá. A přitom je to něco jako nový rozměr a zážitek…

No řekněte, není to paráda, udělat si z noci den?  Bezpečné bikování nočními lesy, oblíbené traily projeté za naprosto odlišných podmínek. Na rovinu, podle nás, pokud ještě nemáte doma nějaké silné světlo na kolo do noci (a hlavně pokud chodíte pozdě z práce), děláte velkou chybu a připravujete se o možný čas strávený na kole. Takže, pokud se to ve vás nyní pohnulo a dostavil se zájem, pomohou následující řádky s výběrem. Ze zkušenosti – opravdu se vyplatí v dnešní době připlatit za super-výkonná LED světla. Osvětlení cesty před vámi je potom naprosto fantastické…

Při výběru světla doporučujeme zvažovat hlavně podle vlastností, kterými jsou:

-svítivost (lumeny)

-výdrž baterií

-napájení

-uchycení, možnosti adaptérů

Pokud mluvíme o svítivosti a rozptylu světla, počítejme, že svítilny s jednou diodou mají často užší světelný kužel, i v případě opravdu velké hodnoty lumenů. Pro více technickou jízdu, traily a složitější terén doporučujeme vybírat světla s možností instalace na helmu, nejlépe s lehkým externím zdrojem, který dáme do batohu. Někdy lze celkem šikovně uchytit externí zdroj i na přilbu, přesto fandíme možnosti nejlépe hlavu moc nezatěžovat, pokud vozíme batoh, šup do batohu! All-in-one řešení na přilbu není vhodné už skoro vůbec, jak asi tušíte, vozíte potom závaží v jednom bodě a při rychlejším otáčení hlavy a hlavně v náročnějším terénu se o komfortu nedá moc mluvit. Uchycení na řídítka je praktické v případě výletů po silnici, v méně rozbitém terénu a není problém mít all-in-one varianty.

Ohledně baterií – hledejte nejlépe produkty s Li-Ion. Až do úplného vybití svítí stále stejně, jsou většinou poměrně lehké, praktické a často umožňují nabíjení také přes USB. Poměr váhá-výdrž-výkon je tak bezkonkurenční. Další výhodou bývá často moc dobře vymyšlené nastavení světel pro šetření energie nebo pro maximální výkon. Dnes není problém pořídit svítilnu, která vydrží na plný výkon „šajnovat“ klidně 3 hodiny. Počítejme ale s vyššími cenovkami…

Ještě pojďme na téma levnějších čínských světel. Zde často překvapí masivní hodnoty lumenů, doporučujeme však porovnat s parametry baterií. Udávané lumeny prostě často neodpovídají. Přesto musíme uznat, že mnoho čínských výrobků nesvítí úplně špatně. Přesto se často setkáváme s horší ergonomií, fórovým zpracováním a horším rozptylem světla. Holt daň za cenu. Navíc moc nečekejte možnosti servisu a záruky…

Mimochodem, homologované a schválené výrobky by vždy měly obsahovat český návod!

Jakmile bude náš shop Bikero kompletně v provozu, můžete očekávat také testy a recenze světel. Zatím doufáme, že jsme alespoň někomu otevřeli oči pro úvahu nad koupí nějakého výkonného světla, díky kterému jízda na kole nabírá na novém rozměru!

Ověření výrobci s letitou zkušeností:

Cateye

Lupine

Silva

Sigma

BBB

Pokud nechcete přijít o žádný skvělý článek od nás, vložte svůj email

Martin Kuška19.08.2015
Sdílejte blog s přáteli!

Nahoru
Témata: Silniční MTB Návod

© Bikero.cz 2019