Bikero hodnotí Shimano 2016

SHIMANO 2016 019

Poslední dny byly víc než hektické! Tuny práce na eshopu, zařazování nového zboží a do toho ještě slevové šílenství, protože zima a zimní zboží pomalu mávají sbohem. Stihli jsme ale jednu super prezentaci na letošní parádičky od Shimana. No a jak několikrát zaznělo, budoucnost cyklistiky je ve znamení elektrifikace! Máme se bát? Máme se těšit? Je na to český bikerský národ moc konzervativní? V klidu jsme se na to všechno podívali a nyní přinášíme naše dojmy.

Rovnou do víru elektro(motoru)

Shimano reaguje na boom elektrokol svým vlastním podpůrným pohonem středového složení. V minulých letech jsme mohli nejčastěji vídat použití systému BOSCH, případně YAMAHA. Především prvně jmenovaný se setkal s opravdu dobrým hodnocením, jak díky citlivosti senzorů, tak díky dojezdu a rozumně zvolenými režimy podpory na opravdu kvalitně vypadajícím displeji. Můžeme sami potvrdit. Pro tento rok tak přichází i novinka od Shimana s názvem STEPS. My jsme mohli nyní prohlédnout i její vnitřnosti, podívat se, jak takový elektromotor ve středovém složení pracuje. Nejdůležitější však je, jak pracuje na samotném kole, kde mohu sám za sebe potvrdit, že opravdu konkurenceschopně. Měl jsem možnost testovat Author Elevation, novinku české značky právě s pohonem Shimano STEPS. Příjemným překvapením bylo opravdu plynulé zabírání motoru a citlivost. To všechno díky citlivému snímači, který určuje, jak hodně má asistence asistovat, podle toho, jakou silou se jezdec opírá do pedálů. Další velkou výhodou celého motoru STEPS je jeho konstrukce, umožňující zachování poměrně krátké zadní stavby, takže jízda nemusí být v zatáčkách podobná řízení autobusu, jak tomu bývá u kol s přehnaně dlouhou zadní stavbou, která je nutností právě třeba u systému BOSCH, kvůli jeho delší zadní části. A nějaká čísla? Dojezd přes 120km, nabití do plného stavu za 4 hodiny a tři jízdní režimy – ECO, NORMAL, HIGH. Navíc možnost s propojením elektronického řazení Di2, kde si kolo samo umí podřadit, což zní skvěle. K řazení bez lanek se dostaneme v následující části.

Di2 u MTB vlastně poprvé

Ano, přesně tak, u MTB. Jak určitě dobře víte, Shimano na takovém řazení makalo už pěkných pár let zpátky a silniční Dura-Ace Di2 s Ultegrou Di2 jsou již nějaký ten rok mezi námi. Dost lidí, co jezdí silnici, dokonce říká, že už nikdy jinak, po tom co zkusili elektroniku. Takže tu máme XTR Di2. Oficiální představení proběhlo před nějakou dobou, poprvé jsme se ale nyní dozvěděli bližší oficiální informace a nějaké zajímavosti, teď už se jen těšit na první projížďku s tímto systémem řazení. Shimano si tak pěkně otestovalo na silnici, jak je to s životností a funkčností elektroniky, nyní udělalo dobrý krok a vrhlo tento produkt mezi zvědavé mountainbikery. Až čas ukáže, kolik pečlivosti a testování na tom inženýři zanechali. Vlastně mechanickou klasiku osadili servomotorky, kde se každý stará o jeden směr pohybu. Tyto motorky na přehazovačce nejsou ani poznat, jasně je patrné jejich umístění až na přesmykači. Nejokatější ze všeho je však baterie, bez které by to nešlo a neřadilo. Ta se uchytí šrouby pro košík, nebo ji lze vložit přímo do rámu. Všechno dle dispozic daného biku. Poslední věcí tak zůstává informační displej na řídítkách, ukazující zařazený stupeň a dovolující naprogramování podle sebe. Vlastně lze celý systém řazení ovládat jak klasicky oběma páčkami, tak pouze jednou (ve videu níž). Chvála synchronizaci! Zdá se, že je opravdu na co se těšit. Že před sebou nemáme pouze výstřelek techniky, ale opravdu zdatnou a funkční věc, kterou si každý může používat dle svého zajetého zvyku.

 

Diskové brzdy na silničce už nikoho nepřekvapí

Ano, snad už se to dá říci takhle natvrdo. Utvrzuje nás v tomto pokroku u silniční cyklistiky i pokus o nový standard v podobě přímého uchycení třmenů na zadní i přední vidlici, kterému Shimano říká „Flat Mount standard“. Novinka vůbec nepočítá s kompatibilitou klasických adaptérů, prozatím Shimano připravilo alespoň svoje speciální adaptéry, než se s novinkou začne počítat ve větším u výrobců rámů. Týká se to zatím řady Ultegra a 105, oboje s optimalizovanými kotouči na průměr 140mm jak s chladičem, tak i bez chladiče. 

Další novinkou je třeba kompletně přepracovaná řada Acera, s ostřejším vzhledem a s verzí i pro treková kola. Designem je teď více podobná řadě Alivio. Ale co, více už řeknou fotky, vždyť prezentace trvala 6 hodin!

 

foto: Kamil Feifer

Pokud nechcete přijít o žádný skvělý článek od nás, vložte svůj email

Martin Kuška02.03.2016
Sdílejte blog s přáteli!

Nahoru
Témata: Silniční MTB

© Bikero.cz 2019